Słowo wstępu od Dominika: O kampanii Kartki pełne życia dowiedziałem się kilka dni temu. Kampania w toku, jest ciekawa, więc poprosiłem pomysłodawców o kilka słów na temat.
Co poniżej to już Marcin Niemierko, creative leader w Brainshake – agencji odpowiedzialnej za kampanię. Marcin śledzi blog, więc możecie pytać, będzie odpowiadał.
BACKGROUND
UNICEF Polska zwrócił się do agencji Brainshake z pytaniem: czy nie chcielibyśmy przygotować kreatywnej, niskobudżetowej (a właściwie zero budżetowej ;) ) koncepcji na wypromowanie 60. rocznicy charytatywnych kartek UNICEF. Historia charytatywnych kartek rozpoczęła się od dziewczynki z Czech, Jitki, która w podziękowaniu za dostarczanie mleka dzieciom w jej miejscowości namalowała dla UNICEF obrazek. Reprodukcja rysunku była rozprowadzana przez organizację w formie karty pocztowej. Tak narodził się pomysł kart charytatywnych UNICEF.
Naszym zadaniem była popularyzacja idei kartki charytatywnej UNICEF, przypomnienie o tradycji wysyłania kartek UNICEF w nawiązaniu do claimu kampanii „KARTKI PEŁNE ŻYCIA/CARDS FULL OF LIFE”. Pamiętać musieliśmy, że „konkurencją” dla tradycyjnych kartek jest poczta elektroniczna. Mimo to, ze względu na brak budżetu, postanowiliśmy przenieść całą komunikację do internetu. Ale jak w świecie wirtualnym pokazać coś rzeczywistego, „życie”?
ROZWIĄZANIE
Z siedziby głównej UNICEF POLSKA w grudniu 2009 wysłaliśmy w świat 1000 kartek. Każda kartka ma swój unikalny numer oraz login. Mechanizm jest prosty – dostajesz kartkę, logujesz się na www.kartkipelnezycia.pl i przesyłasz kartkę dalej.
Dzięki wbudowanej w stronę aplikacji Google Maps i weryfikacji numeru IP danego użytkownika na mapie świata pokazuje się punkt, z którego aktualnie się logujesz. W tym miejscu powstaje również Twój profil. Dzięki aplikacji możesz śledzić trasę swojej kartki, możesz poznawać ludzi, którzy znaleźli się na jej trasie. Dodatkowe funkcjonalności ,dzięki stworzeniu konta na FlickR.com oraz Youtube.com, pozwalają w profilu umieszczać zdjęcie oraz film. Taki mechanizm pozwala na zaznaczenie na mapie naszej pozycji, stworzenie profilu, umieszczenie w nim komentarza, zdjęcia lub video. Aby umożliwić komunikację między osobami zaangażowanymi w akcję stworzyliśmy profil na Facebook.com. Wszystkie te elementy pozwoliły tchnąć „życie” w tradycyjne kartki.
REZULTATY
Na dzień dzisiejszy kartki przebyły 671 235 km, dotarły na wszystkie kontynenty i podróżują dalej. W akcji bierze udział 1377 osób, w drodze jest 1039 kartek. Strona „Kartki pełne życia” na Facebook.com ma 336 fanów. W akcję zaangażowało się również grono polskich celebrytów, takich jak Wojciech Mann, Marcin Gortat, Anna Mucha, Zbigniew Zamachowski, Robert Makłowicz.
Brainshake zajmuje się innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie komunikacji marketingowej, wykorzystując takie narzędzia jak direct marketing, ambush advertising, ambient advertising, guerilla marketing, Word of mouth marketing, viral marketing, buzz marketing. Jest pierwszą sprofilowaną, crossmediową agencją non standard. Odpowiada za przygotowanie strategii, kreacji i realizowanie przygotowanych koncepcji. Marcin Niemierko pracuje na stanowisku creative leader.
Chcesz wiedzieć więcej o kampanii? Pytaj! Marcin odpowiada.